به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، با توجه به وظیفه ذاتی اداره پست در ارسال بستهها حتی تا دورافتادهترین نقاط کشور یامناطق روستایی نرساندن بهموقع مرسولات مشکل بزرگ و دور از انتظاری است که توجه ویژهای میطلبد تا برای برطرف کردن آن چارهاندیشی شود.
به گفته اهالی جزیره اگر کشتی خراب شود تا زمان درست شدن آن مرسولات در بوشهر میمانند، به این موضوع باید نامساعد بودن هوا را هم اضافه کرد. بستههایی که روزها درجایی میان مقصد و مبدأ گیر کرده و معلوم هم نیست کی به دست صاحبان خود برسند...
مشکلی میان اداره کل پست و کشتیها
علی جوکار، از فعالان اجتماعی ساکن جزیره خارگ میگوید: مرسولات پستی مثل تمام کشور تا بوشهر بهراحتی میآید، خریدهای اینترنتی یا بستهها و نامهها؛ اما مشکل میان اداره کل پست و کشتیها است زیرا خصوصی هستند و پست نمیخواهد یا نمیتواند به این صورت هزینه کند و محدودیتهایی هم دارد، غیرازآن ممکن است به دلیل نامساعد بودن هوا مرسولات در بوشهر بماند.
وی که کارمند صنعت نفت و نماینده میراث فرهنگی در جزیره خارگ است، ادامه میدهد: البته اداره پست میتواند از طریق اسکله بندر گناوه مرسولات را ۵-۴ روزه به جزیره بفرستد یعنی میتواند با استفاده از یک وسیله نقلیه آنها را به گناوه فرستاده و از اسکله گناوه به جزیره خارگ ارسال کند چون در همان روز و از جانب گناوه کشتی به مقصد خارگ حرکت میکند، ضمن اینکه پست قبلاً قایق داشته و در این مسیر تردد و حتی بار اضافی جابهجا میکرده و درآمدزایی داشته است و پول ناخدا و بنزین خود را تأمین میکرده یا اینکه از هواپیما برای ارسال مرسولهها استفاده میشده است.
این فعال اجتماعی و فرهنگی تأکید میکند: با توجه به استقرار دفتر پست در جزیره خارگ زمانی که پیگیری میکنیم میگویند که بار در بوشهر مانده است و کشتی یا هوا خراب است و کشتی نتوانسته آن را برساند درحالیکه پروازهای روزانه از همه نقاط به جزیره خارگ وجود دارد و موضوع مرسولهها تنها نیاز به رایزنی بیشتری دارد که در سطح بالاتر از مسئول دفتر پستی انجام شود و مسئولان ردهبالای استان باید این مشکل بزرگ را پیگیری و رفع نمایند.
پست باید در دورافتادهترین نقاط نیز خدماترسانی کند
جوکار توضیح میدهد: وزن مرسولههای پستی در مدت چند روز شاید به ۵۰ و یا ۱۰۰ کیلو برسد که وزن زیادی نیست و مجموعه پست میتواند مجدداً قایق را راهاندازی کند و هزینههای خودش را هم تأمین کند. این موضوع سادهای است و با یک قرارداد قابلحل است. وظیفه اداره پست این است که مرسولهها را به دست گیرنده برساند، اما شاید به دلیل حجم کم مرسولهها و یا هر دلیل دیگری عزمی برای حل این مشکل وجود ندارد درحالیکه پست باید در دورافتادهترین نقاط نیز خدماترسانی خود را انجام دهد والان این قضیه نقض شده است.
این فعال اجتماعی میگوید: ردههای مدیریتی به خارگ بیایند و مذاکره کنند و مثلاً با مجموعه نفت برای جابهجایی مرسولات از طریق پروازهای نفت تفاهم کنند، راه دیگر اینکه با کشتیها قرارداد ببندند، چون کشتیها خصوصی هستند و ممکن است به سود خود بی اندیشد ولی با یک قرارداد و تفاهمنامه با اداره بندر و یا سایر دستگاههای متولی میتوان بهراحتی و با هزینه مناسب در قالب تعرفههای پستی این کار را انجام داد، تنها به یک مذاکره نیاز است؛ مرسولات پستی هم که اکثراً سبک هستند.
بستههایی که رسیدن آنها بین ۱۰ روز تا یک ماه طول میکشد!
وی درباره مدتزمان ماندن مرسولهها در میان مقصد و مبدأ گفت: در حالت عادی و نرمال ۵ روز زمان نیاز است که مرسوله با کشتی به جزیره خارگ بیاید اما اگر شرایط جوی نامساعد باشد یا کشتی خراب شود حتی ممکن است بین ۱۰ روز تا یک ماه هم طول بکشد، درحالیکه در همین زمان پروازهای روزانه جزیره خارگ برقرار است و میتواند به شکل هوایی منتقل شود که در این صورت رهگیری مرسولات به مقصد اصلاً کار سختی نیست. این کار با چند جلسه و نوشتن یک تفاهمنامه بین دستگاهی قابل انجام است اما اینکه ما دفتر پست داریم ولی خدمات بهدرستی انجام نمیشود قابلقبول نیست.
پرواز خارگ ظرفیت جابهجایی بار را ندارد
مدیرکل پست استان بوشهر عنوان کرد: تنها راه ارتباطی با جزیره خارگ کشتی است که یا خراب است و یا ظرفیت انتقال مرسولهها را ندارد. در بعضی مواقع نیز هوا نامساعد است و کشتی حرکت نمیکند.
علی پارسیدِ درباره راهحل این مشکل گفت: برای حل این موضوع با هواپیمایی صحبت کردهایم، پاسخ دادهاند که مداوم نیست و ممکن است پرواز منظم به مقصد خارگ نداشته باشد. همچنین پرواز خارگ ظرفیت جابهجایی بار را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: هرروز مرسولههای جزیره خارگ را به اسکله بوشهر میبریم منتها این شرایط پیش میآید که کشتی یا هوا خراب است. اگر در بوشهر همکاری نشود مرسولهها به گناوه فرستاده میشود که البته مشکلات دیگری دارد و جابجایی خط مبادله از بوشهر-خارگ به گناوه-خارگ ایمن نیست.
مدیرکل پست بوشهر تصریح کرد: اگر بستههای پستی به خارگ برسد باوجود کمبود نیرو سریعاً توزیع و به گیرنده تحویل داده میشود، مشکل ما تنها مسیر میان بوشهر و خارگ و کشتیها است. مدتی نیز کشتیها برای جابهجایی مرسولهها مبالغ زیادی مطالبه میکردند و ما نیز پس از پیگیری لازم این مبلغ را مقداری بالاتر بردیم که این کار انجام شود و مدتی نیز به این دلیل مرسولهها در بوشهر ماندند.
حتی خود مردم هم برای رفتوآمد به خارگ مشکلدارند
این مسئول با تأکید بر اینکه فعلاً تنها راه ارتباطی از بوشهر به خارگ کشتی است، افزود: ببینید حتی خود مردم هم برای رفتوآمد به خارگ مشکلدارند، مثلاً در زمان شیوع کرونا و اعمال محدودیتها کشتیها حملونقل انجام میدادند و حتی افراد نیز نمیتوانستند از بوشهر به خارگ جابهجا شوند چه برسد به مرسولههای پستی. تنها راه استفاده از کشتی است که چنین مشکلاتی دارند، برای نمونه فصل زمستان در موردی کشتی وسط دریا دچار مشکل شده بود و ما حتی به مرسولهها دسترسی نداشتیم.
نظر شما